آنچه باعث می شود کودکان باهوش شوند، ممکن است شما را شگفت زده کند. برخلاف تفکر عامه، افزایش ضریب هوشی کودک به معنای مجبور کردن او به حل سؤالات ضریب هوشی یا کتابهای ارزیابی نیست.
در اینجا 5 کار وجود دارد که می توانید برای بهبود هوش کودک خود انجام دهید.
1. خواندن برای بهبود هوش کلامی و زبانی
هوش زبانی به معنای توانایی پردازش اطلاعات با استفاده از کلمات و زبان است. در مقایسه با پردازش تصاویر یا گفتار، خواندن بسیار چالش برانگیز است، زیرا بخشهایی از مغز ما را مجبور به برقراری ارتباط با یکدیگر میکند. ما زمانی که میخوانیم، هم زمان به قوهی تخیل و خلاقیت نیز نیاز داریم. خواندن نه تنها به بهبود زبان کمک میکند، بلکه برای برقراری ارتباط و انجام وظایف روزمرهی زندگی نیز ضروری است. همچنین ذهن ما را هشیار نگه میدارد. خواندن در سنین کم نه تنها می تواند به رشد سواد خواندن و نوشتن کودک شما کمک کند، بلکه دارای فوایدی در طیف وسیعتری از تواناییهای شناختی است که بعدا در زندگی اهمیت دارد. شروع زود هنگام خواندن در پیش بینی یک عمر تجربه سوادآموزی مهم است. مطالعات نشان داده که حجم خواندن سهم فابل توجهی در دایرهی واژگان، دانش عمومی، تسلط کلامی و هجی دارد. به طور خلاصه، خواندن شما را باهوشتر میکند.
اگر فرزندان خردسال دارید که شروع به صحبت کردن و خواندن کردهاند، روزانه با آنها کتاب بخوانید تا دایرهی واژگانشان را گسترش دهید و زمانی که با آنها می خوانید، صریحاً به کلمات خاصی توجه کنید. به کودکان بزرگتر نیز، داستانهای مفهومی معرفی کنید تا دایرهی واژگانشان را گسترش داده و قوهی تخیل آنها را تقویت کنید.

2. بازی خانهسازی (بلوکها) برای بهبود هوش تصویری (مکانی-فضایی)
معماها، بلوکها ، بازیهای حافظه، صنایع دستی، مجسمههای اسباب بازی – اینها ابزارهایی هستند که کودک باید با آنها بزرگ شود. به فرزندان خود وقت و مکان کافی بدهید تا در زمان پیش دبستانی با این ابزارها بازی کنند. بازی بلوک و ساخت و ساز بسیار مهم و مفید است زیرا فرصتهای یادگیری چندگانه را به کودک شما میدهد. کودکان هنگام انجام بازی بلوک و ساخت سازه، آگاهی مکانی را کشف میکنند و هوش مکانی خود را توسعه میدهند. هوش مکانی توانایی تصور تصاویر در ذهن شماست. کودکان هنگام تصمیمگیری در مورد چگونگی قرار دادن بلوکها در کنار هم، از هوش مکانی خود استفاده میکنند. مطالعات نشان داده که توسعهی مهارتهای مکانی از یادگیری بعدی در علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات پشتیبانی میکند. این مطالعات همچنین نشان داده است کودکان خردسالی که در تجسم روابط مکانی بهتر عمل میکنند، تواناییهای ریاضی قویتری در دبستان دارند.

3. حل مسائل ریاضی و انجام ورزش بدنی برای بهبود هوش منطقی
هوش منطقی توانایی تفکر منطقی و حل مشکلات در شرایط جدید و مستقل از دانش اکتسابی است. به طور کلی ما زمانی که در شرایط جدیدی قرار میگیریم از هوش منطقی خود استفاده میکنیم.
آیا میتوان هوش منطقی را آموزش داد؟ برای كودكان خردسال، می توانید با استفاده از مثالهای واقعی، روابط بین اشیا را به آنها نشان دهید. اگر در حال آموزش تفاوت بین مربع و مستطیل به فرزند خود هستید، اشیا مربعی و مستطیلی واقعی را در اطراف خانه به آنها نشان دهید. آنها را وادار به دیدن و لمس اشیا کنید تا متوجه تفاوت بین آنها شوند. به جای نوشتن عدد “2” و نشان دادن آن به کودک، با استفاده از بلوکها یا اسباببازیها اشیا واقعی را به او نشان دهید. برای نشان دادن مفهوم (3+4)، 4 خرس را بر روی میز در یک خط قرار دهی ، سپس 3 خرس دیگر را به آرامی به آنها اضافه کنید.
تحقیقات همچنین نشان داده است که علاوه بر قرار گرفتن زودهنگام در معرض ریاضی، فعالیت بدنی نیز میتواند هوش منطقی را بهبود بخشد. هورمونهای خاصی در حین انجام فعالیت بدنی آزاد میشوند و این هورمونها برای هیپوکامپوس (ناحیهای از مغز مرتبط با یادگیری و حافظه) مفید هستند. بنابراین فرزندان خود را برای دویدن، پریدن و بازی کردن به بیرون ببرید.

4. به فرزندانتان ایمان داشته باشید
اینکه فرزند شما واقعا باهوش است یا از حد متوسط باهوشتر میباشد، در صورتی که آن را بیان نکنید، اهمیتی ندارد و تفاوتی ایجاد نمیکند. طی تحقیقی معلمان مدارس ابتدایی گروهی از دانش آموزان را به طور تصادفی انتخاب کردند که از نظر آنها باهوش بودند. هیچ آزمایشی ویژهای برای نشان دادن اینکه این کودکان باهوش هستند، انجام نشد و هیچ چیز در کلاس اضافه نشد و تغییر نکرد. با این وجود در پایان سال تحصیلی، کودکانی که توسط معلمها در کلاس “باهوش” خطاب میشدند، ضریب هوشی بالاتری نسبت به سایر همکلاسیهای خود کسب کردند.
ایمان شما به فرزندانتان، بر روی زندگی آنها تاثیر خواهد گذاشت.
5. تلاش فرزندانتان را برای رشد طرز فکرشان ستایش کنید
فرایند یادگیری کودک و تلاش او برای یادگیری، بدون تمرکز بر نتیجهی نهایی باید توسط والدین مورد تعریف و تمجید قرار بگیرید. کارول دوک، استاد دانشگاه استنفورد، عنوان میکند که دو دیدگاه دربارهی یادگیرندگان باهوش وجود دارد. در دیدگاه اول “مجموعه ذهن ثابت” است، به این معنا که هوش یک ویژگی ثابت میباشد و در دیدگاه دوم “مجموعه ذهن در حال رشد” است، یعنی فرایند یادگیری به جای استعداد یا هوش در آن متمرکز میباشد.
کودکان برای تحریک یادگیری به دوز خوبی از تشویق نیاز دارند. شما به عنوان والدین، تأثیر بسیار زیادی در فرایند یادگیری فرزندان خود دارید.

دیدگاهتان را بنویسید